De Mobiele Stad: over stad, spoor en snelweg

In het advies Over stad, spoor en snelweg doet Ton Venhoeven namens het College van Rijksadviseurs aanbevelingen over hoe we infrastructuur en ruimtelijke inrichting beter op elkaar kunnen afstemmen en hoe we onze mobiliteitsnetwerken beter kunnen vervlechten. Het advies (1/2) bevat een kaart (2/2) die in één oogopslag de samenhang laat zien tussen ons multimodale mobiliteitsnetwerk en de plekken die daarop goed zijn aangehaakt. Het advies is op 3 juli 2012 gepresenteerd aan de Minister van Infrastructuur en Milieu.

Parallel aan het advies is het boek De Mobiele Stad geschreven, dat in november 2012 bij NAi010 publishers is verschenen. Het boek onderzoekt hoe we reizen, waar we van het ene op het andere vervoermiddel overstappen en hoe Nederland kan inspelen op de toenemende mobiliteit.

We zijn niet meer in een mal te persen: we wonen hier, werken daar en winkelen, sporten en pierewaaien op weer heel andere plekken. Dat veroorzaakt veel mobiliteit. En opstoppingen. De wijze waarop de steden, de economie en het verkeer zijn georganiseerd, bereikt haar grenzen. Aan de hand van theorieën over netwerken en knooppunten herdefinieert De Mobiele Stad het begrip bereikbaarheid, want ruimtelijke inrichting en infrastructuur zijn niet los van elkaar te zien. Door stad, land en mobiliteit te laten versmelten, kan Nederland zich ontwikkelen tot een samenhangende landschapsmetropool, die zowel duurzaam als economisch competitief is. En waar de auto op een slimme manier verknoopt is met het openbaar vervoer en de fiets, zodat we steeds op maat kunnen kiezen hoe we reizen.