Ook kleine veranderingen maken een stationsgebied al prettiger

Negen gemeenten  hebben plannen voor een aangenamere stationsomgeving cadeau gekregen. Dat is één concreet resultaat van vijf jaar Loket Knooppunten. Een ander resultaat is de publicatie ‘Naar een alzijdig station’. Voor stationsgebieden die wel een metamorfose kunnen gebruiken biedt de publicatie inspiratie en handige lessen.

Het College van Rijksadviseurs heeft de afgelopen vijf jaar actief meegedacht over het aantrekkelijker maken van stationsgebieden. Wat blijkt? Er is geen groots plan nodig, geen duur ontwerp om station en omgeving te laten samensmelten. Improviseren, stapje voor stapje werken, samen met alle betrokkenen, geeft al een verrassend positief resultaat

Bestemming

De gedachte is dat een stationsomgeving dankzij een goede ruimtelijke inrichting een bestemming op zich kan zijn. Reizigers moeten niet alleen denken aan die trein die ze gaan halen. Tegelijkertijd moeten niet-reizigers er ook iets te zoeken willen hebben. Zo’n gebied is niet alleen een overstapmachine, maar kan ook fijn zijn om af te spreken, een broodje te eten of om doorheen te wandelen.

Het Loket Knooppunten heeft de afgelopen jaren hulp geboden aan drie verschillende typen stations. Bij de keuze stonden een aantal zaken voorop: het station was een strategisch knooppunt in het netwerk, er viel iets te verbeteren en de betrokken gemeente had wel zin in een opknapbeurt. Zo kwam het Loket uit bij drie kleinere stations (Weesp, Beverwijk en Hoofddorp), vervolgens bij drie grote stations (Almere, Eindhoven en Zwolle) en tot slot bij drie voorstadstations (Rijswijk, Tilburg Universiteit en Den Haag Laan van NOI). Bij elk knooppunt ging een ontwerper aan de slag met de wensen die er ter plekke leefden.

Verbinding tussen beide zijden

Uiteraard heeft elk station en bijbehorend gebied een eigen karakter en een eigen historie. Werkende weg zagen de ontwerpers toch ook terugkerende problemen en wensen. Zo verdient de verbinding tussen beide zijden van het spoor vrijwel altijd aandacht, evenals de overstap van trein naar fiets en de positionering van de bussen. Het Loket heeft vooral geadviseerd met het schetspotlood en zo inzicht gegeven in wat er met een ruimte mogelijk is.

Uiteraard spelen bij kleine stations andere problemen dan bij grote stations. Niet alleen praktisch zijn er verschillen, ook politiek en financieel gaat het om een andere tak van sport. Voorstadstations blijken hoe dan ook moeite te hebben om zich geliefd te maken. Juist bij die stations was de aandacht van het Loket misschien wel het meest gewenst.  

Publicatie aanvragen

De steun aan de drie keer drie stations zijn in de publicatie ‘Naar een alzijdig station’ vertaald in negen lessen. Van ‘Bevrijd het station van zijn gebouw’ tot ‘Maak ademende plannen’. De publicatie is hieronder te downloaden als PDF en als gedrukt exemplaar op te vragen bij het secretariaat  van het College van Rijksadviseurs.